Autisme · Barn · Hjelpemidler · Stress · Tilrettelegging

Hjelpemidler: Kalender

Da var jeg fullstendig lei av laminering… Så lei at jeg holder på å gå i bane! Og planen? Jo, unger som plukker ned laminerte kort og går avgårde med dem…jeg finner dem igjen 3 uker senere. Nå har jeg selvsagt ikke bare 1 kort av hver, men du vil bli overrasket over hvor ufattelig mange kort som kan forsvinne i et hus. Og som resultat blir mobilen brukt til alt av visualisering! Men planene ble jo et problem. I tillegg dukket en ny utfordring opp. Hvordan vise at dagene går? Dagen slutter jo med soving, men det blir vanskelig når barna begynner å mase om å dra i Dyreparken også er det 4 uker til… Så en kalender vi kunne bla oss frem i begynte å melde sitt behov!

Målet mitt var å ha minst mulig jobb med det. Deretter var det at det skulle være enkelt for ungene å følge systemet. Jeg ønsket også en enkel måte å visualisere at dagen var over. Det finnes mange teknologiske vidundere til dette, men jeg fant ut at det raskeste å implementere og letteste å ta med seg på turer osv, var å gå analogt. Trenger det ingen strøm er det jo bare å kjøre på! I tillegg skal tulla begynne med skriftlige prompt (altså å skrive hva vi skal og ikke bare ha bilder), så jeg tenkte at her er det jo bare å sette igang.

Først kjøpte jeg en ukeskalender.

Helt vanlig ukeskalender som er kjøpt på Staples.

Deretter var det å få bilder på denne da… Jeg vil jo kunne krysse de ut og skrive litt osv, så bare å printe ut kort funker dårlig. Så er jeg så heldig å kjenne ei som jobber på staples, og hun kunne løse dette enkelt for meg.

Klistremerker!!

Anbefaler å kjøpe Staples eget merke, da det er stort sett alltid billigst på Staples.

Det finnes mange måter å gjøre dette på selvsagt, men for å gjøre en lang historie kort valgte jeg å kjøpe en helsides som jeg kunne klippe selv. Se selv på din lokale Staples eller på nettsiden deres her.  Jeg lastet ned en template og begynte å printe ut i den størrelsen jeg ville ha og her er resultatet:

Bildet er av en uke vi ikke har satt opp noe annet enn de aktivitetene vi VET han skal på.

Vi måtte ha 2 stykker fordi junior og tulla har 2 forskjellige planer og trenger dermed å vite hva de skal på hver sin. Bildet er satt på selve kalenderen slik at vi slipper å sette på denne om og om igjen.

Vi bruker den litt forskjellig avhengig av barnet den tilhører. Junior har bare bilder og vi prøver å ikke lage for mye surr med planen. Han er heller ikke med på sette den opp selv slik som søsteren er.

Tulla sin er derimot tilpasset henne.

 

Sommerfest på onsdag som dere ser!

Hun vil gjerne krysse ut hver aktivitet og dagene. På onsdagen ba hun om popkorn før hun dro i barnehagen. Og det er her vi vil hun skal lære litt. Jeg tok henne med til planen og skrev inn popkort ETTER barnehagen. Dette for å vise at vi kan ikke få alt vi vil ha når vi vil ha det, men samtidig er en altfor lang utsettelse av det veldig vanskelig. Tidligere var det UMULIG for henne å vente, og vi startet med å vente 10 sekunder i trening. Så at hun nå godtok å ikke få popkorn før hun kom hjem er HELT utrolig. Til gjengjeld sto popkornet klart idet hun kom inn døren. Hun ville også at jeg skulle krysse det ut når hun hadde fått. Deretter ba hun meg sette på eplejus, så fikk hun det, og dermed måtte vi krysse ut igjen. Vi ønsker hun skal ha litt kontroll på kalenderen, men samtidig at når det først er på kalenderen MÅ det gjennomføres.

Nå kan ikke hun lese ordet, men hun stoler på meg og husker det godt når hun kommer hjem. Hun kan lydere alle bokstavene.

På søndager setter jeg opp for uken, og noen ganger lenger hvis jeg VET vi skal det (for eksempel tur til dyreparken eller på ferie/legetimer osv), og ellers fyller jeg inn etterhvert som det dukker opp. Vi er på vei til å skulle utsette kravene til junior og, men han henger noe etter. Det neste vi skal gå til nå er å legge inn bilder på hvilke dager i uken som er sjokoladedager! Han klarer seg ikke med bare en sjokoladedag, men vi tar den samme mengden han ville ha fått på lørdag og deler det opp i fredag og lørdag. Så har jeg en sabotør i Mim, men sånn er det vel i alle hjem 😉

Så er ikke dette gjort på en to tre, for all del. Det er fortsatt mye klipping og printing. Men lamineringsbiten forsvinner og vi får litt større frihet til de små justeringene og endringene i øyeblikket. Og hvis jeg setter på feil eller en aktivitet endrer seg er det bare å klistre den nye lappen over. Jeg lagrer alle klistremerkene i zip lock poser som er merket etter aktivitetstype (hverdag, ferie, høytid, mat, lek osv). Så print for all del ut mange av gangen på de du vet du skal bruke mange ganger (skole, hjem, avlastning osv). Jeg tar gjerne et ark av gangen med disse.

Så enkelt kan det være. Det finnes selvsagt mange andre alternativer der ute og, men vi hadde nå et mål om å kunne både skrive på den og ha bilder, så da ble dette det letteste å få igang fort!

Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *