Anmeldelse · Autisme · Glede

Anmeldelse: Livet må alltid inneholde en smak av ferie.

Da har jeg lest en fantastisk liten bok av Andreas Eileraas og Jan Nielsen igjen! Dette er nemlig den første boken Andreas skrev sammen med Jan.

Andreas har autisme og Jan er tilretteleggeren hans, og denne boken er en fortelling om jobben til Andreas. Gjennom hele boken drøsser det ut gullkorn som Andreas har sagt på jobb. Og gjennom en kjærlig fortellerstemme får vi innsyn i hverdagen til Andreas og alt han synes er fint med jobben sin. Den har også et lett humoristisk tone og etter å ha lest den kjenner jeg varmen helt uti tærne. Jeg blir glad av å lese den. Og håpefull. For selv om det handler om Andreas så ser jeg mulighetene i denne fortellingen som svært relevant for meg. Drømmen om at den fine tonen mellom Jan og Andreas kan skje for mine to barn med autisme en gang i fremtiden. At de skal kunne finne seg en jobb som gir dem den gleden Andreas føler når han «kaster» seg igang med dagens arbeidsoppgaver. At verden rundt dem skal kunne gi den samme forståelsen som Jan og Sveio golfpark gir til Andreas.

Dette er ikke en fagbok, men allikevel vil jeg anbefale mange innen «faget» å ta seg tiden til å lese den allikevel. Den gir en brukerinnsikt som er uvurderlig. Tenk å ha så glede av jobben sin. Tenk om Andreas ikke hadde hatt en jobb å gå til? Alle som har ansvaret for tilrettelegging av abeidsplasser, fra politikerne som prioriterer til de som faktisk står der og skal gjøre jobben i dag har godt av å lese denne boken. Tenk så fint å kunne gi noe så viktig til noen som en jobb!

I tillegg må jeg legge til litt informasjon som kanskje kan inspirere til kjøp av denne boken! Inntektene fra disse bøkene går rett til ferie for Andreas og noen til. Noen med autisme og noen som «passer på». Denne boken førte i utgangspunktet til en tur til Spania. Og slik jeg forstår det går alle pengene for disse bøkene inn på en egen feriekonto. Dermed er det ikke tvil om at jeg kommer til å fortsette å kjøpe bøkene til Andreas. De er flotte små bøker som gir mye ettertanke og varme følelser.

Boken er laget i A6 format og er på ca. 40 sider.

Pris pr. bok er kr. 100,-

Klikk på lenken nederst for å se om du kan få kjøpt den der, hvis ikke, ta kontakt med: