Autisme · Barn · Foreldre · Kommunen · Skole

Den flotte spesialavdelingen som faller fra hverandre!

Det høres jo veldig dramatisk ut, og for all del, så galt er det ikke. MEN. Det er ikke så langt unna!

Siden junior begynte på skolen med spesialavdeling i Porsgrunn har mye skjedd. Når vår sønn ikke fikk plass, gikk jeg i taket…og til avisa! For samtidig som Porsgrunn kommune avslo vår søknad om plass til vår sønn med KLARE behov for en spesialavdeling, hadde kommunen også bestemt seg for å dra på “studietur”. En studietur som kostet flesk og så ikke ut til å ha noen klare mål. På grunn av dette endte saken først i lokalavisen (som var de jeg kontaktet) og dermed ble den plukket opp av NRK og havnet på nyhetene på lørdag… Plutselig ble det plass til junior og 1 elev til på skolen. De måtte allikevel ansette flere folk, så dermed fikk en elev til en sårt tiltrengt plass.

Så skjedde det lite i ett år, men når tulla skulle begynne var vi igang igjen. Eller jeg trodde jeg skulle igang igjen. Jeg visste nemlig at det ikke var plass på Lilleborge i år heller. Men søknaden gikk inn til kommunen og dermed dukket det opp 3 plasser til på Lilleborge. Nå tror jeg det var planlagt en stund, men av og til kjenner jeg litt på følelsen av at jeg kanskje er en “vanskelig” mor og derfor timingen. Akkurat i tide til å slippe bråket fra “hun der”:)

Men nå møtte en ny utfordring opp. De har ikke plass! Fysisk plass. Så brakker ble satt opp og et rom ble bygget om til 2 rom inne på skolen. Dette er jo IKKE optimalt, men det funker. Ihvertfall delvis…

Avisen TA slår opp følgende: Slår alarm om fukt, råte og husbukk på barneskole 

Artikkelen krever innlogging, men jeg siterer noe av det viktigste her:

“Lilleborge er et kommunalt grunnskoletilbud for barn og unge med autisme i Porsgrunn. Det er den eneste i kommunen og har ti elever. Lilleborge er fordelt på tre lokasjoner, men plassmangel gjør at skolen fortsatt må ta i bruk hovedhuset.

– Vi har hovedhuset som nå begynner å bli veldig slitt også har vi et brakkerigg samt noen lokaler i administrasjonsfløyen. Hovedhuset brukes hver dag, sier Støren til TA.

31. august var skolen på en vernerunde. Rapporten viser blant annet til funn av fukt i kjelleren, sprekker i muren og sopplukt. De fant også sprekker i gulvene og inn til vegger i alle rom, store sprekker i tak og husbukk i andre etasje. Tilfellet av skadedyret er så ille at de ansatte kan støvsuge sagflis. Det har også kommet mus inn i bygningen via sprekkene i grunnmuren.

– De kritiske forholdene over er spilt inn i en periode på over tre år uten at det er utbedret. Det er lappet litt her og der, men forholdene blir mer kritisk for hvert år, meldes det i rapporten.”

Liste over mangler

Mangler hos Lilleborge hovedhus:

1. Fukt i kjelleren, sprekker i muren, sopplukt

2. Sprekker i gulvene og inn til vegger – generelt i alle rom

3. Ikke tett kjøkkengulv – melk som søles (ofte søl på avdelingen) renner ned i gulvplatene og skaper lukt

4. Store sprekker i takene i 2. etasje. Takplatene virker bevegelige.

5. Lekkasje i sørøstlig hjørne. Vann kommer inn og ligger i gulv.

6. Husbukk i 2. etasje. Planke mister stadig struktur og det kan støvsuges sagflis

7. Dusj fungerer ikke på bad i 2. etasje.

8. Mangler gelender på ene siden i trapp mellom etasjer. Vanskelig for voksen og barn å gå i trappen samtidig. Den er smal og svinger. Ikke hensiktsmessig for barn med funksjonsnedsettelser.

9. Generell stor slitasje og uhensiktsmessige lokaler.

Ute ved Lilleborge:

1. Manglende beskjæring av busker og trær

2. Sprekker i muren på Lilleborge, hovedbygning: Sprekkene er så store at mus kan komme inn.

3. Åpent under veranda

4. For lavt rekkverk på veranda

5. Skruer stikker ut på veranda

6. Mangler trapp ned fra veranda

Nå skjønner nok de fleste hvorfor dette ikke er bra for barn generelt å ha det slik, men for barn som mine så er dette ekstra vanskelig. Hovedsakelig er det kommunikasjonsproblemene som kommer inn i stor stil hos barn med autisme og denne typen utfordringer. Jeg skal prøve å problematisere kort og utifra egne barn, da det er varierende hva disse barna er sensitive for.

Mine strever med å uttrykke en del ting. Junior for eksempel har ikke til dags dato sagt ifra at han er syk. Han kan fortelle at han har vondt, men det er svært begrenset. Det er dermed veldig vanskelig å vite om han for eksempel reagerer allergisk på noe. Si at han følte at han ble tettere i brystet når han går inn ett sted pga at han er litt allergisk mot noen sopper, eller andre allergener i luften. Da vil ikke han kunne fortelle oss om det. Det kan derfor ta lang tid før vi oppdager det. Symptomene må være synlige på utsiden for å se dette. Nå tror ikke jeg junior er allergisk, men det gjør det ekstra problematisk at hvis han var det, kan han ikke fortelle om det.

Tulla er duftsensitiv. Soppduft kan føre til at hun har et lavere toleransenivå… I en skoleoppstart eller i andre situasjoner der hun er stresset er det veldig lite gunstig. Sensitivitet for lyd, lys og duft er svært vanlig blant mennesker med autisme. Ergo er det veldig uheldig at noe lukter vondt på et sted der de oppholder seg.

Junior bruker bleier, badet er ikke optimalt for å håndtere denne typen utfordringer. Og dusj kan være nødvendig for ham for å få ham skikkelig ren.

De har svært dårlig forståelse for egen trygghet. Så det hjelper ikke at motorikken er på plass (noe den ikke alltid er hos barn med autisme) når det gjelder manglende rekkverk, trapper, lavt rekkverk og skruer som stikker ut. Barna klarer ikke passe på seg selv. Og voksne klarer ALDRI å være rett ved siden av hele tiden. I tillegg er tulla mi en rømling når hun får meltdown og du kan risikere at hun kaster seg fremover uten tanke på noe annet enn å komme seg bort fra situasjonen hun er i.

Dette er noen av hovedgrunnene til at dette er et ekstra stort problem for mine små enn det det er for andre. Så får vi håpe at Porsgrunn kommune tar tak i dette raskt, før noe galt skjer. For det er barna det skjer med, uavhengig av budsjetter og “grunner” til at det tar tid…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *